Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /sosw/modules/mod_menu/helper.php on line 97
- Wstęp
- Deklaracja dostępności
- Historia szkoły
- Nauczyciele
- Samorząd Uczniowski
- Rada Rodziców
- Współpraca międzynarodowa
- Powiatowy Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
- Szkoła Promująca Zdrowie
- Projekt "Mój zawód- mój wybór"
- Koło Naukowe "Mali Odkrywcy"
- Procedura zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego
- Sekcja Olimpiad Specjalnych Sami Swoi Rydzyna
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- Prawa i obowiązki ucznia
- Prawa dziecka
- Bezpieczny internet
- Procedury szkolne
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /sosw/libraries/cms/application/cms.php on line 460
"MEDYCZNE, PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE ASPEKTY WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA"
13 maja 2010 roku odbyła się konferencja nt. "Medycznych, psychologicznych i pedagogicznych aspektów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka". Inauguracji konferencji w Sali Balowej rydzyńskiego zamku dokonali Starosta Powiatu Leszczyńskiego Krzysztof Benedykt Piwoński i rektor Wyższej Szkoły Humanistycznej w Lesznie prof. zw. dr hab. Aleksander Zandecki.
W konferencji wzięli udział przedstawiciele poradni psychologiczno-pedagogicznych, wyższych uczelni, szkół specjalnych i ogólnych, ośrodków szkolno-wychowawczych, przedszkoli, PCPR - ów, ośrodków pomocy społecznych , rodziców i zespołów wczesnego wspomagania z terenu trzech województw: wielkopolskiego, lubuskiego i dolnośląskiego. W części ogólnej konferencji wykłady wygłosili - prof. zw. dr hab. Aleksander Zandecki nt. "Zmieniającego się świata dziecka i jego implikacji" oraz - prof. dr hab. Hanna Krauze-Sikorska nt. "Znaczenia edukacji w procesie wspomagania rozwoju dzieci w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa".
Dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego mgr Stefan Szmania przedstawił organizację wczesnego wspomagania w Powiatowym Zespole Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci w Rydzynie, który w tym roku obchodzi 5 lecie działalności i średnio w ciągu jednego roku opieką otacza 50 dzieci.
Zgromadzeni mieli okazję obejrzeć filmy o działalności PZWWRD w Rydzynie i WSH w Lesznie. W tej części uczestnicy zapoznali się również z ofertą wydawnictwa Juka.
Druga cześć konferencji odbywała się w salach Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Najpierw odbyły się cztery sesje tematyczne, które prowadziły terapeutki PZWWRD w Rydzynie - p. Ewa Galon i p. Daria Przewoźna oraz nauczycielki akademickie - dr Ewa Gajewska z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu i doc. dr Ewa Karmolińska z WSH w Lesznie i UAM w Poznaniu.
Duże zainteresowanie wzbudziły sale PZWWRD, które uczestnicy konferencji mogli zwiedzać i w których od terapeutek zespołu można było uzyskać wiele praktycznych informacji.
Organizatorami konferencji byli Wyższa Szkoła Humanistyczna i Starostwo Powiatowe w Lesznie oraz Ośrodek Szkolno Wychowawczy w Rydzynie. Duże zainteresowanie konferencją świadczy o tym, że podjęty temat jest bardzo ważny, a idea upowszechniania wczesnego wspomagania rozwoju, jaka przyświecała organizatorom, dzięki obecności na konferencji przedstawicieli różnych instytucji zajmujących się dzieckiem, może stać się podstawą do tworzenia nowych i rozwoju już istniejących zespołów wspomagania rozwoju dziecka.
koordynator PZWWRD
w Rydzynie
Większość z tego zaproszenia skorzystała. Dzieci spędziły czas na miłej zabawie. Rodzice, przy świątecznych piernikach i kawie poznawali się i wymieniali doświadczenia.
Zaproszony Mikołaj na chwilę przerwał dzieciom zabawę i wszystkich małych uczestników spotkania obdarował prezentami.
POWIATOWY ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI W RYDZYNIE
W Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Rydzynie od 1 września 2005 roku działa Powiatowy Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci. Powstał on na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 4 kwietnia 2005 roku (Dz.U. z 2005r. Nr 68, poz.587).
Wczesnym wspomaganiem objęte są dzieci z niepełnosprawnością, posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, wydaną przez publiczną lub niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie. Prowadzone są indywidualnie z udziałem rodziców.
Naszą ofertę kierujemy do dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia edukacji szkolnej. Wczesnym wspomaganiem obejmujemy dzieci:
- - z uszkodzonym słuchem,
- - z opóźnionym rozwojem psychoruchowym,
- - z niepełnosprawnością ruchową,
- - z niepełnosprawnością umysłową,
- - z autyzmem,
- - wielorako niepełnosprawne.
Prowadzimy zajęcia:
- - logopedyczne,
- - surdologopedyczne,
- - pedagogiczne,
- - surdopedagogiczne,
- - hipoterapię,
- - terapia S I
Z dziećmi i rodziną pracujemy w oparciu o indywidualne programy wczesnego wspomagania opracowane na podstawie diagnozy, dostosowane do aktualnych możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka.
W pracy z dzieckiem i jego rodziną korzystamy z osiągnięć współczesnej nauki: psychologii i pedagogiki. Realizujemy elementy różnych programów, sięgamy do różnych metod i form pracy. Te, po które sięgamy najczęściej to:
- elementy Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz,
- ćwiczenia grafomotoryczne Marty Bogdanowicz,
- elementy metody Integracji Sensorycznej wg J.Ayres,
- elementy Kinezjologii Edukacyjnej wg. P. Denissona,
- wykorzystanie elementów metody M. Montessorii,
- elementy Programu Rozwijającego Percepcję Wzrokową Marianny Frostig i inne.
W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagodzy posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka (oligofrenopedagog, tyflopedagog, surdopedagog),
- neurologopedia, surdologopedia,
- psycholog,
- specjalista Integracji Sensorycznej,
- specjalista EEG Biofeedback,
- i inni specjaliści w zależności od potrzeb dziecka i rodziny.
Rodziców, których niepokoi rozwój dziecka zapraszamy na konsultacje do Powiatowego Zespołu Wczesnego Wspomagania.
Im wcześniej podejmiemy działania wspierające rozwój dziecka z niepełnosprawnością, tym większe stwarzamy szanse na wyrównanie jego deficytów rozwojowych oraz uniknięcie błędów i zaniedbań utrudniających dalszą edukację dziecka.
Dążymy do podniesienie poziomu ogólnego funkcjonowania dziecka we wszystkich sferach jego rozwoju.
Rodzicom i opiekunom udzielamy pomocy i wsparcia w nabywaniu określonych umiejętności, umacniamy ich w kompetencjach rodzicielskich, włączamy do procesu pomocy dziecku.
Kroki do uzyskania pomocy:
- Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydawana przez zespół orzekający poradni psychologiczno pedagogicznej.
- Wniosek do Dyrektora Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Rydzynie o zorganizowanie zajęć.
Zajęcia są bezpłatne.
Więcej informacji organizacyjnych można uzyskać u koordynatora zespołu:
Ewy Galon, tel.: 606296592
lub w siedzibie PZWWRD, SOSW w Rydzynie, pl. Zamkowy 2
Strona 2 z 4