Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /sosw/modules/mod_menu/helper.php on line 97
- Wstęp
- Deklaracja dostępności
- Historia szkoły
- Nauczyciele
- Samorząd Uczniowski
- Rada Rodziców
- Współpraca międzynarodowa
- Powiatowy Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka
- Szkoła Promująca Zdrowie
- Projekt "Mój zawód- mój wybór"
- Koło Naukowe "Mali Odkrywcy"
- Procedura zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego
- Sekcja Olimpiad Specjalnych Sami Swoi Rydzyna
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- Prawa i obowiązki ucznia
- Prawa dziecka
- Bezpieczny internet
- Procedury szkolne
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /sosw/libraries/cms/application/cms.php on line 460
15-lecie wymiany między SOSW w Rydzynie i GBV Guben
Międzynarodowa wymiana młodzieży jest jedną z form nawiązywania kontaktów pomiędzy młodymi ludźmi z różnych krajów. Wzajemne poznanie młodzieży wywodzącej się z różnych kultur, mającej rożne doświadczenia, sposoby życia i obyczaje jest bardzo dobrą okazją do poszerzenia własnych horyzontów, wiedzy i zainteresowań. Uczestniczenie w programach wymiany pozwala przełamywać uprzedzenia oraz stereotypy dotyczące sąsiadów i jest doskonałym instrumentem służącym zbliżeniu miedzy narodami.
Dzisiaj, po 15 latach od rozpoczęcia współpracy między SOSW w Rydzynie i GBV Guben jesteśmy o tym przekonani.
Jak doszło do pierwszej wymiany? Partnera wybrano w sposób nieformalny, przez wcześniejsze kontakty ówczesnego kierownika internatu pana Henryka Gałońskiego. O rozpoczęciu współpracy zadecydowała Rada Pedagogiczna Ośrodka, po wcześniejszym przedstawieniu projektu przez dyrektora - pana Stefana Szmanię. Wybrano równocześnie osoby odpowiedzialne za realizację współpracy. Początki nie były łatwe. Był to 1997 rok, w szkołach specjalnych nie uczono języków obcych, nie mieliśmy doświadczeń i wzorców organizacji wymian. Działała jednak już wtedy PNWM i ta organizacja od samego początku służyła nam pomocą w organizacji i realizacji projektów. Była to pomoc merytoryczna i finansowa, bo do takiej pomocy PNWM została przez rządy Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Federalnej Niemiec powołana . Stało się to 6 listopada 1990 r., podczas spotkania ówczesnego premiera RP Tadeusza Mazowieckiego i ówczesnego kanclerza Niemiec Helmuta Kohla we Frankfurcie nad Odrą. PNWM jest pierwszą i dotąd jedyną, dwunarodową, polsko-niemiecką organizacją. Słowo „dwunarodowy oznacza nie tylko to, ze PNWM jest finansowana przez oba rządy, ale przede wszystkim to, że wszystkie organa PNWM są obsadzane dwunarodowo oraz, że oba biura znajdują się w Warszawie i w Poczdamie, gdzie pracują polscy i niemieccy pracownicy. Zadanie PNWM polegało na tym, aby startując z różnych, nierzadko bardzo odległych pozycji wyjściowych w obu krajach, stworzyć coś wspólnego, dokonać rozrachunku z przeszłością i współtworzyć teraźniejszość i przyszłość. I to się udało, tak jak i nam udało się wypracować pewne ramy organizacyjne wymiany.
Po wielu latach współpracy można dzisiaj powiedzieć, że osiągnięto pewną stabilizację w częstotliwości i tematyce wymian. Przez prawie wiele lat organizowano rocznie cztery wymiany dla uczniów i jedną dla nauczycieli.
- Wymianę o charakterze językowym - połączoną z atrakcjami turystyczno-krajoznawczymi. Przykładem mogą być projekty realizowane w 2002r. w Świnoujściu, w 2003 r. w Karpaczu, w 2008 r. w Warszawie, w 2010 r. w Krakowie i inne
- Wspólną praktyczną naukę zawodu - w Guben rokrocznie od 2002 roku uczniowie ogrodnicy i kucharze odbywają wspólną ze swoimi niemieckimi kolegami praktykę zawodową, takie same programy realizowane są również w Rydzynie.
- Wspólna rywalizacja, uczestnictwo -w konkursie Bezpieczeństwo Ruchu Drogowego w Rydzynie od 1999r do 2010 r., w projekcie-konkursie „Włoskie dania” – uczniowie w zawodzie kucharz w Guben w 2004r.,w Międzynarodowym Mitingu Pływackim, w spływach kajakowych w Beeskow i Szlakiem Konwaliowym.
- Wymianę nauczycieli - od 2003r. przemiennie jednego roku w Guben, a następnego w Rydzynie. W spotkaniach biorą udział nauczyciele od lat aktywnie pracujący na rzecz wymian młodzieży. Podczas spotkań nauczyciele pracują nad projektami o aktualnej tematyce.
Dwukrotnie uczniowie wyjeżdżali do Guben i tyle samo razy przyjmowano partnerów w Rydzynie. Dwie wymiany miały charakter wspólnej praktycznej nauki zawodu. Dla biorących w niej częściowo udział uczniów gimnazjum, było to traktowane jako preorientacja zawodowa. Oprócz tych 5-ciu spotkań organizatorzy wymian i dyrektorzy spotykają się na spotkaniach przygotowawczych (przemiennie co roku w innej szkole), na Targach Kształcenia w Guben i podczas Święta Szkoły w Rydzynie. Ogółem zorganizowano 62 wymiany, z czego 35 w Rydzynie. Młodzież i nauczyciele spędzili z sobą ponad 380 dni. W spotkaniach uczestniczyło około 1500 osób. Taka duża częstotliwość spotkań i stosunkowo niewielka odległość spowodowały, że między organizatorami panują prawdziwie przyjacielskie stosunki.
Uczestnikami wymiany młodzieży są uczniowie szkoły zawodowej i ostatniej klasy gimnazjum. Rozpiętość wiekowa uczestników wymiany jest duża, bo waha się do 15-tu do 24- latków. Dolna granica jest spowodowana uczestnictwem uczniów gimnazjum, natomiast górną granicę wieku mają uczniowie niemieccy. Różna jest też liczebność grup. Zgodnie z wytycznymi PNWM-u najczęściej liczby grup odpowiadają liczbie uczestników partnera. Z kilkuletniej analizy liczebności grup wynika, że w niektórych projektach np. spływach kajakowych uczestniczy po 6-ciu uczniów z każdej strony + 2 opiekunów dla każdej grupy. Jest to spowodowane ilością miejsc w samochodzie - busie. Liczniejsze grupy są podczas letnich wymian językowo – krajoznawczych w Polsce np. w Świnoujściu liczba uczestników wynosiła 22 + 4 opiekunów, a w Boszkowie było 28 uczestników + 4 opiekunów.
W zależności od charakteru wymiany, różny jest jej program. Również w zależności od charakteru wymiany, zakładane są do zrealizowania określone cele. Realizując wspólny projekt uczestnicy spędzają ze sobą wiele czasu. Poznają swoje szkoły, odmienne systemy oświatowe, uczestniczą we wspólnych lekcjach i razem realizują praktyczną naukę zawodu. Poprzez wycieczki poznają geografię kraju, poszerzają swoją wiedzę na temat społeczeństwa. Wspólne przebywanie nauczycieli i młodzieży buduje więzi międzyludzkie, uczy współdziałania w grupie, umacnia wychowanie w duchu tolerancji i poszanowania innych nacji.
Od1999 roku, kiedy w programie nauczania szkół specjalnych znalazł się język obcy, ważnym elementem naszych spotkań stało się poznanie języka. Cel ten realizowany jest pod hasłem „Poznaję język kolegi”. Uczniów z Rydzyny ma to motywować do lepszej nauki języka niemieckiego, a uczniowie z Guben maja wtedy okazję, choć w minimalnym stopniu, poznać język swego najbliższego sąsiada. Naczelnym celem jest przełamywanie barier językowych. Temu też służy uczestnictwo w programie pośrednika językowego i tłumaczy-wolontariuszy, którzy pomagają młodzieży w nawiązywaniu kontaktów.
Podczas planowania programu określane są też metody jakimi będą realizowane zamierzone cele. Przykładowo planuje się wycieczki, spotkania, zwiedzanie i wiele innych form aktywności. Zawsze pamięta się o tym, aby metody były spójne z celami i zapewniały ich najlepszą organizację. Tutaj organizatorów ogranicza czas realizacji programu wymiany, jak również finanse.
Każdy organizator wymiany młodzieży prędzej czy później zadaje sobie pytanie-dlaczego właściwie to robię? Początki wymiany opierają się ogół na spontanicznym pragnieniu zrobienia czegoś nowego, innego, świeżego. My cieszyliśmy się z nowych kontaktów, zainteresowania współpracą, naszą szkołą i naszą miejscowością. Wszystko wydawało się proste i oczywiste. Z czasem zaczynały się problemy. Co zrobić, gdy gościmy już po raz kolejny tego samego uczestnika? Bardzo pomocna okazała się wtedy osobista motywacja, która jest gwarantem naszej wiarygodności wobec uczestników. To pociąga, zaraża, pozwala włączyć nowe osoby we współorganizowanie wymiany, a wtedy nowe pomysły pojawiają się same, a nasze przedsięwzięcia stale się rozwijają i ewaluują.
Organizacja wymiany wymaga dużego zaangażowania ze strony uczniów, nauczycieli i dyrekcji, ale dobrze przygotowana i przeprowadzona pozytywnie działa na proces edukacji i wychowania młodzieży jak również na jej rewalidację. Uczestnicy wymian stają się bardziej samodzielni, odważniejsi w podejmowaniu decyzji, wyzbywają się zahamowań, dostrzegają szanse jakie daje nauka języka obcego. Korzyści również odniósł Ośrodek - zdobył więcej doświadczeń, wykazał się sprawnością jako organizacja. Wzrasta również jakość organizowanych wymian młodzieży.
Ważnym elementem współpracy jest ciągłość kontaktów. Mimo zmian w organizacji GBV, zmiany kierownictwa w obu placówkach- wymiana trwa i jest ważnym elementem programu pracy zarówno SOSW, jak i GBV. Partnerstwo rozwija się nie tylko w ramach oficjalnych programów, ale przenosi się również na sferę osobistą. Młodzież i nauczyciele utrzymują kontakty, nawiązują przyjaźnie, które trwają lata.
Ważne jest również to, że polsko – niemiecka wymiana odbywa się w duchu otwartości, chęci bycia razem, pozytywnego nastawienia na przyszłość. Młodzi nie powinni jednak uciekać od przeszłości, bo nie ma porozumienia bez poznania, zrozumienia i zaakceptowania wspólnej historii. Przed organizatorami wymian stoi nadal zadanie, jak sprowokować młodzież do poznania historii. W dotychczasowych programach tej tematyce poświęcono mało miejsca. I to niech się stanie naszym zadaniem na następne lata, tak jak słowa, które przyświecały nam na początku współpracy - „Mierzy się ponad cel by trafić do celu”.
Maria Wolsztyniak- koordynator wymiany z GBV z Guben
15 lecie wymiany młodzieży między SOSW Rydzynie i GBV Guben